Zorg dat je copy persoonlijkheid uitstraalt, dat jouw merkidentiteit naar voren komt in je teksten. Je weet wel, die tone-of-voice die zo belangrijk is. Maar hoe doe je dat, persoonlijkheid toevoegen aan je copywriting? Hoe zorg je dat je klinkt als jezelf en niet in een stijve-trien-kramp schiet als je nog maar dénkt aan schrijven?
Simpel is het niet. Het vraagt niet zo heel veel techniek, maar vooral lef.
“Jezelf tonen, dat komt toch niet professioneel over?”
Oké, dan vind je mijn teksten dus ook niet professioneel overkomen? Of wel?
“Ja, maar dat is anders!”
Nee, helemaal niet! Wat ik kan, kan jij ook. En als je vindt dat mijn teksten professioneel genoeg zijn, dan zullen die van jou dat ook zijn. Vind je dat niet? Wat doe je hier dan nog?! (Just kidding, maar niet echt. #sorrynotsorry)
Waarom zou je jouw karakter in je teksten steken?
Jep, ik weet het. Op school leerde je allerlei standaardzinnetjes en constructies die je moest gebruiken in zakelijke brieven. I know, ik heb het zelf nog geleerd! Voor de generaties van voor de 80’s was het blijkbaar nog erger. Als ik een mail krijg van mijn papa, spreekt die mij ook aan met “u”. Ik, zijn eigen dochter die hij vroeger aansprak met “bolleke” (vandaar dus mijn weight issues…). Maar in zijn professionele omgeving is dat de manier van schrijven. Hij weet niet beter.
We kunnen wel stellen dat de zakelijke wereld ondertussen serieus veranderd is. Maar voor sommigen ging dat blijkbaar te snel, want hun taalgebruik is niet mee geëvolueerd. Zelfs mensen van mijn generatie schieten in een “zakelijke” schrijfkramp als ze een wit scherm met een knipperende cursor zien. “Oh, sh*t, nee! Wat nu gedaan? Hier moeten woorden komen. Aaaaaaah!”
En dan kom je aan zoiets:
“Geachte mevrouw Huppeldepup
Door middel van dit schrijven willen wij u informeren over een op handen zijnde prijsverhoging bij XXX”
Euhm? Excuseer, wablief?
Daar zit toch geen greintje persoonlijkheid in? Dit is geschreven door een robot.
Alleen, mensen doen geen zaken met robots. Mensen doen zaken met mensen. En de eerste plaats waar ze jou leren kennen, is online. Jouw website, je Facebookpagina, je e-mails. Dat zijn de communicatiekanalen waar je de kans krijgt om je doelgroep te overtuigen. Je mag nog zo hoog van de toren blazen dat je ‘snelle service’ levert en ‘authentiek’ bent, als je communicatie die ‘authenticiteit’ niet uitstraalt, zal je niemand verleiden om jouw product of dienst te kopen.
Kleine tussendoor: ‘snelle service’ en ‘authentiek’ zijn verre van ‘authentiek’. Dus zoek andere kenmerken die jou onderscheiden van de concurrent.
Er is echt wel een verschil tussen ‘professioneel’ en ‘zakelijk saai’. En je kan echt wel wat punch geven aan je tekst, je eigen persoonlijkheid erover uitsmeren en toch professioneel blijven. Zeker als je deze 4 tips toepast.
1. Schrijf zoals je spreekt
Je zou online communiceren kunnen vergelijken met Tinder-daten. Alles staat of valt met hoe je je online presenteert. Mooie foto’s, een aangename chat en een offline persoon die volledig overeenkomt met wat de ander van je verwachtte. Of je doet te weinig moeite en je potentiële match swipet gewoon naar links, want “geen klik”. Of je doet net te veel moeite, fotoshopt je een ongeluk en trekt mensen aan die daar net naar op zoek zijn. Bij een ontmoeting valt het serieus tegen en voilà, geen date meer en jouw reputatie om zeep.
Dus, zorg ervoor dat je online hetzelfde klinkt als in een offline gesprek met je klant. Dan trek je meteen klanten aan waar je een goed gevoel bij hebt en met wie je met plezier samenwerkt.
Hoe doe je dat?
- Schrijf zonder na te denken. Denk vooraf wel na over wàt je wil zeggen, maar sta niet te veel stil bij hoe je het wil zeggen. Schrijf het op zoals je het tegen je beste vriend zou zeggen. Maak je nog geen zorgen over de grammatica, achteraf moet je sowieso nog editen.
- Misschien helpt het om je tekst eerst gewoon te zeggen, die op te nemen en dan uit te schrijven. Zo hoor je zelf hoe je spreekt.
- Gebruik geen hoogdravende woorden die je niet kan uitspreken, laat staan dat je weet wat ze betekenen. Je hebt geen woordenboek nodig om een tekst te schrijven. Woorden die je zelf nooit in de mond zou nemen, komen ook niet voor in je geschreven teksten. Omgekeerd geldt hetzelfde: gebruik jij wél vaak woorden met meer dan 3 lettergrepen en spreek jij aan de ontbijttafel wel als de gemiddelde Kanaal Z-nieuwslezer? Versimpel jezelf dan niet om meer klanten aan te trekken. Want die zijn gegarandeerd niet jouw ideale klant.
2. Hou je doelgroep voor ogen
Voor wie schrijf je? Dat is een belangrijke oefening die je moet maken voordat je nog maar begint met je tekst op te stellen. Bepaal je doelgroep en stem je manier van schrijven daarop af. Schrijf je voor tieners, millennials, jonge ouders, ondernemers of 50-plussers? Allemaal hebben ze een ander verhaal en willen ze op een andere manier aangesproken worden.
Verlies hierbij je eigen persoonlijkheid niet uit het oog, want dan val je later gegarandeerd door de mand. Een typetje spelen kan je niet volhouden. Het is niet omdat je voor tieners schrijft, dat je per se moet schrijven zoals zij spreken. Je hoeft hun hypewoorden, slang en unieke tienertaaltje niet te imiteren. De kans bestaat dat je het toch verkeerd doet en hup, wég die geloofwaardigheid. Zorg er wel voor dat je begrijpelijk en aantrekkelijk schrijft voor hen. Voor jongeren betekent dat bijvoorbeeld meer korte zinnen gebruiken, wat vaker een Engels woord of stopwoordje ertussen (maar niet overdrijven!). Terwijl je het voor oudere mensen graag rustig houdt en hier en daar wel een moeilijker woord mag gebruiken.
Hoe jouw doelgroep het liefste wordt aangesproken, dat leer je door onderzoek. Onderzoek dat al gedaan is, maar ook door mensen via social media te volgen en na te gaan wat zij leuk vinden, welke taal ze zelf online gebruiken enzovoort. Praat met je ideale klant en vraag hem/haar op de man/vrouw af wat ze zoeken. Of volg collega’s die dezelfde of een gelijkaardige doelgroep voor ogen hebben en kijk hoe zij het aanpakken. En doe er dan je eigen ding mee! Kopiëren is nooit een goed idee.
3. Vertel een verhaal
Het woord waarmee ze je in elke content marketingcursus rond de oren slaan: Storytelling. Hoe je een verhaal opbouwt rond je merk en hoe je verhalen inzet om je lezer te overtuigen van jouw product of dienst. Hoe je ideale klant het hoofdpersonage is, hoe die een probleem heeft en hoe jij dat probleem oplost. Enfin, storytelling in een notendop. Het komt erop neer dat verhalen bestaan om een connectie te maken. Ergens in je verhaal zorg je voor herkenbaarheid, toon je aan je klant dat jullie een goede match zijn en wek je een bepaalde emotie op.
Maar verhalen hoeven helemaal niet lang te zijn! Integendeel, je kan een heel verhaal vertellen in slechts enkele zinnen. Door een anekdote te vertellen. Zoals die over mijn papa en “bolleke” een beetje hoger in dit artikel. Het verhaal dient hier om mijn punt te maken. Het verhaal is niet het hoofdonderwerp van dit artikel, het is enkel ter illustratie om tot mijn punt te komen.
En het zijn net die kleine dingetjes die een tipje van je persoonlijkheid oplichten die voor aansluiting zorgen. Jij dacht bij het lezen van die anekdote waarschijnlijk aan het koosnaampje dat jij vroeger kreeg. Of aan de manier waarop jouw vader zakelijk communiceert. En in je hersenen zorgde die herkenbaarheid voor een extra puntje in mijn voordeel. Ik trok je een klein beetje meer naar me toe.
Hoef je dit in elke tekst te doen? Neen, absoluut niet! Maar als het kan helpen als voorbeeld om iets te illustreren, waarom niet? De anekdote maakt je menselijk. Het geeft lezers het gevoel dat ze je een beetje beter leren kennen en dat schept vertrouwen.
4. Lees je tekst luidop
Het klinkt onnozel om je teksten luidop te lezen, maar het kan zo een goede eyeopener zijn. Bij het schrijven van teksten voor voice-overs is dat een evidentie. Hoe weet je anders of je tekst vlot bekt en of je binnen de opgegeven tijd kan blijven? Maar ook voor teksten die niet op de radio of tv komen is het een interessante oefening om te maken.
Probeer maar! Lees je tekst luidop. Let op waar je hapert, over welke woorden je struikelt, welke zinnen te lang en ingewikkeld zijn. En dan: schrappen maar! Schrap moeilijke woorden, vervang ze door een begrijpelijk alternatief. Deel lange zinnen op in kortere stukken en las zo rustpauzes in.
Want als jij al niet vlot door je tekst geraakt, hoe kan je dat dan van een ander verwachten? Als je moeite hebt om een tekst luidop te lezen, dan wil het zeggen dat je dat zelf nooit zo zou uitspreken. Waarom schrijf je het dan wel op die manier op?
Laat je persoonlijkheid spreken met karaktervolle teksten
In een eenmanszaak of een kleine onderneming is jouw persoonlijkheid ook die van jouw zaak. Of toch een deeltje van je persoonlijkheid. Je legt je hart en ziel in je onderneming en dat mag naar buiten komen!
Er zijn honderden anderen die doen wat jij doet. Sommige zijn goedkoper, andere zijn duurder. Sommige roepen luid, andere hoor je niet. Val op. Niet door de luidste te zijn, maar door de juiste connectie te maken.
Mensen zoeken een klik. Consistentie in je marketing is één ding. Maar wat je zegt en vooral hoe je dat doet, zorgt voor de ‘likes’ en uiteindelijk het vertrouwen. Want pas als je iemands vertrouwen gewonnen hebt, zullen ze geneigd zijn om bij jou te kopen.
Durf jezelf te zijn en jezelf te tonen. Durf je persoonlijkheid te laten spreken in je teksten. Jij bent wie je bent en dat is de persoon waarmee jouw klant zaken wil doen. Je hoeft je niet anders voor te doen. Dat hou je ten eerste niet vol én je trekt er de verkeerde klanten mee aan.
Blijf gewoon jezelf en je zal ervoor beloond worden.
Vind je het moeilijk om persoonlijkheid toe te voegen aan je teksten? Of heb je een tekst geschreven, maar wil je die nog eens laten nakijken door een professional? Of wil je wat extra coaching om zelf kick-ass teksten te schrijven? Come to mama!
Vond je deze tips interessant? Delen mag! (hint hint ;-))
Wil je nog meer van dit? Sluit je aan bij de DeeDeeCopyClub en krijg mijn tips en nog veel ander leuks rechtstreeks in je mailbox!
0 reacties