24 jan 2024

Copywriting: wat is het en is het iets voor jou?

wat is copywriting? Is copywriting iets voor mij? Wat het je kunnen als copywriter?
Check de video

Liever lezen? Dat kan hieronder

Copywriting… het woord is je waarschijnlijk niet helemaal vreemd. Zeker niet als je op de website van een copywriter beland bent. Maar hoe ben je hier beland? Wilde je meer weten over het onderwerp? Is het een woord dat je nog niet kent en wil je weten “wat is copywriting?” Of ben je klaar voor een carrièreswitch en vroeg je je af: “is copywriting iets voor mij?” Wel, dan zit je hier goed. Sit back, relax en lees verder.

Wat is copywriting?

De Van Dale geeft er deze definitie aan:

Copywriting /kɔpiɾɑjtiŋ/ (de (m.))
het tekstschrijven,m.n. voor reclamedoeleinden. Eng.

Voilà, dat weten we dan ook weer.

Nu, het is net iets ingewikkelder dan dat meneer Van Dale ons doet vermoeden. Vooral het “reclamedoeleinden”-gedeelte dan. Want welk type tekst is voor reclamedoeleinden en wat niet? Ja, je hebt de obvious ones, zoals reclamespots en advertenties. Maar wat met blogs en nieuwsbrieven? Wat met scripts voor video’s of een nieuwe naam voor een merk?

Daarvoor moeten we gaan kijken bij contentmarketing.

Copywriting vs content writing: wat is het verschil?

Laat ik al even duidelijk stellen: voor mij persoonlijk gaan copywriting en content writing in elkaar over. Qua functie-inhoud doet een copywriter ook beide, dus waar trek je dan de lijn? Oké, er is puur theoretisch een lijn te trekken, maar voor mij is die eerder een blurry overgang.

Content writing = teksten voor online dragers, met als bedoeling te entertainen, te informeren of te inspireren. Daaronder vallen dus o.a. wekelijkse nieuwsbrieven (als je er geen link naar een aanbod aan toevoegt), scripts voor puur informeren de video’s (zoals de video’s in je online cursus), artikels in online magazines, puur informerende blogs, social media captions van posts waar je niks in verkoopt,…

Copywriting = teksten voor online en offline dragers, met als bedoeling iets te verkopen. Daaronder vallen dus o.a. sales sequence e-mails, advertenties op de socials, social media captions met CTA naar een aanbod, blogs met CTA naar een aanbod, gesponsorde artikels in online magazines, persberichten, salespagina’s, websites,…

Als copywriter schrijf ik al die soorten teksten, zowel content als pure copy. Beide werken ook samen in content marketing. De lijnen zijn vaag geworden en da’s oké. Want content is bedoeld om een band op te bouwen, terwijl copy de “slag binnenhaalt”. Je hebt beide nodig als merk. Want je gaat niet (of véél minder makkelijk) verkopen zonder een band op te bouwen en zonder een call to action weet die potentiële klant niet eens dat je iets te verkopen hebt!

Wat doet een copywriter?

Goed, nu het duidelijk is dat content en copy overlappen, geef ik graag mee wat een copywriter zoal doet. Want je zou denken dat het in koffiebars zitten is, cappuccino’s slurpen en wat in een notitieboekje schrijven. Helaas pindakaas, there is more to it.

Je kiest zelf een beetje hoe ver je wil gaan als copywriter. Maar het feit is dus: een copywriter schrijft teksten. Wat daaraan voorafgaat en hoe je het daarna afhandelt, dat kan je als copywriter zelf bepalen.

The bare minimum is een interview met je klant of met degene over wie je een artikel schrijft. Als je de copy voor een website schrijft, dan moet je op z’n minst met iemand van dat bedrijf gebabbeld hebben om te weten wat ze doen.

Maar je kan verder gaan en marktonderzoek doen, zoekwoordonderzoek voor de zoekmachines en SEO, je kan je klant begeleiden met hun contentplan, je kan zelf contentideeën verzinnen voor je klant. Het hangt ervan af wat je fijn vindt om te doen en wat je goed kan.

Welk type teksten schrijft een copywriter dan?

Véél!

reclamespotjes voor tv en radio – advertenties voor print, socials en online – slogans – nieuwe namen verzinnen voor merken en bedrijven – nieuwsbrieven – social media captions – whitepapers – e-books – blogs – websites – artikels – interviews – direct mailing brieven – flyers – folders – teksten in magazines – …

Ook daarin is het aan jou om te kiezen wat je graag doet en goed kan. Mijn advies zou zijn om je ergens te gaan specialiseren na verloop van tijd. Want je kan niet alles voor iedereen blijven schrijven. In het begin kan je dit wel proberen, zodat je voeling krijgt met de teksttypes en zodat je leert voor welke klanten je wel en niet wil werken. En daaruit ga je dan verder specialiseren in ideale klant en niche.

Hoe en waar kan je aan de slag als copywriter?

Een eerste optie is om in dienstverband te werken als copywriter. Dit kan bv. op de marketingdienst van een bedrijf of binnen een agency, een marketingbureau, waar je copy schrijft voor verschillende klanten die het bureau in portefeuille heeft.

Binnen zo’n bureau of meer en meer ook binnen bepaalde bedrijven, kan je ook op freelance basis werken. Dan werk je bv. 2 of 3 dagen per week voor een vaste klant en maakt die ook het gros van je omzet uit. Daarnaast kan je werken met verschillende klanten en andere projecten. Twee of drie vaste klanten is natuurlijk handiger, want als die ene klant plots wegvalt, valt meteen ook het grootste stuk van je omzet weg. Spreiden is dan net iets veiliger. Net zoals ook algemene voorwaarden en samenwerkingscontracten een must zijn om je te beschermen in zulke gevallen.

Je kan er ook voor kiezen om enkel losse projecten te doen, zonder vaste klanten. Het nadeel hiermee is wel dat je telkens nieuwe klanten moet zien te vinden. Vooral in het begin is dat lastig, zeker als je niet echt extravert bent en sales of netwerken niet jouw ding is (been there, I know how you feel…). Naarmate je langer bezig bent én goed werk levert, krijg je goede feedback en kan je referenties vragen. Eens je dan in die mond-tot-mond-reclamemolen zit, komt het ook hier wel goed. Al is het gewoon ook fijn om terugkerende, vaste klanten te hebben met wie je een langetermijnrelatie opbouwt. Zo kan je pas écht diep in hun business duiken.

Niemand zegt trouwens dat je in je loopbaan niet kan switchen tussen verschillende manieren van werken! Probeer uit en zoek wat voor jou werkt.

Wat moet je kunnen als copywriter?

Je hoeft geen specifieke opleiding te volgen, al mag dat natuurlijk altijd (ik heb toevallig weet van een héél goeie opleiding 😜). Maar je hebt geen diploma Taal- en Letterkunde of Bedrijfscommunicatie nodig. Een gezonde interesse in marketing en psychologie kan wel helpen. Maar daarnaast zijn deze skills onmisbaar als je een goede copywriter wil worden:

1. Taalgevoel

Een copywriter schrijft teksten, dus een eerste skill die je best hebt, is dat je kan schrijven, het liefst foutloos. Of je weet welke tools je daarvoor kan inzetten. Als je in een andere taal dan het Nederlands schrijft, is het handig dat je de taal op moedertaalniveau beheerst. Want zelfs al beheers je die taal nog zo goed, bepaalde finesses krijg je als anderstalige niet mee en dat heeft een moedertaalspreker door.

2. Zelfstandigheid

Een tweede skill is dat je zelfstandig kan werken. Zeker als je als freelancer werkt, moet je kunnen alleen zijn. Ik spendeer het grootste deel van mijn tijd alleen thuis aan mijn bureau. Daarnaast heb ik wel calls en brainstormsessies met klanten en begeleid ik nog startende copywriters. Je kan er ook voor kiezen om naar een co-workingspace te gaan, maar dat komt al vrij duur uit als je dat 5 dagen per week wil. Anyway: als freelance copywriter ben je pretty much op je zelf aangewezen, dus wees daarop voorbereid. In dienstverband binnen een bedrijf of een agency heb je dat minder, omdat je daar nog altijd een teamlead of projectmanager hebt die de timings in het oog houdt. Maar als freelancer ben je geacht zelf je agenda in de gaten te houden, deadlines te halen en je tijd in te delen. Hoe je die deadlines haalt, maakt niemand uit.

3. Empathie

Maar, hoe goed je ook alleen kan zijn, je moet nog altijd een people person zijn. Een minimum aan inzicht in de menselijke psyche en hoe mensen beslissingen nemen, is cruciaal. Bovendien is het de bedoeling dat je met je teksten connecties bouwt, een band opbouwt. Daarvoor heb je toch zekere sociale vaardigheden nodig.

Een heel belangrijke sociale vaardigheid is empathie. Marktonderzoek is heel belangrijk om echt te gaan verkopen, maar soms moet je ook gewoon kunnen inschatten waar iemand naar op zoek is. Of antwoorden van je respondenten kunnen interpreteren. Niet iedereen bedoelt hetzelfde met vrijheid, of met work-life balance. Iedereen legt andere accenten, heeft andere noden. Het is aan jou om die accenten te vinden bij jouw doelgroep en om erop in te spelen met je copy.

4. Brede interesse

Een laatste eigenschap die heel erg belangrijk is als copywriter, tenzij je in loondienst werkt bij één bepaald bedrijf, is de goesting om je in te werken in verschillende onderwerpen.

Ik schreef al teksten voor televisie, voor schrijnwerkers, over business coaching, over elektrische wagens, over chemische producten, over het prikkelbare darmsyndroom, voor logopedisten, voor fotografen, boekhouders enzovoort…

Allemaal onderwerpen waar ik niet in geschoold ben, maar waar ik wel op vrij korte termijn veel over moest weten, want ik moest erover schrijven. Als je dan geen goesting hebt om in erin te duiken en het een en ander op te zoeken of de bronnen te lezen die je hebt meegekregen, dan gaat je tekst op niet veel trekken. En dan ga je ook geen plezier beleven aan je werk.

Is copywriting iets voor jou?

Dit zijn de basisvereisten om copywriter te worden. Hoe je bepaalde teksttypes schrijft, dat leer je wel. De technieken, de marketing, daarover kan je je bijscholen. Maar die mindset, het taalgevoel en de goesting moeten er zijn voor je eraan denkt om de sprong te wagen als copywriter.

Wil je trouwens die carrièreswitch maken, maar zie je het niet zitten om het allemaal alleen uit te vogelen? Ontdek dan de Copy Kickstart, mijn traject voor startende (freelance) copywriters. Ik zeg niemand dat ze meteen moeten starten als freelancer in hoofdberoep. Kies voor bijberoep of ga werken als copywriter in loondienst, it’s all good. Maar als je dat wil doen, dan ben ik er om je te ondersteunen en je alles te leren wat ik ken over dit zalige beroep!

0 reacties

Pin It on Pinterest