16 jan 2021

SEO basics: alles wat je moet weten over SEO-copywriting, in mensentaal

De meest gestelde vraag als ik vertel wat ik doe? 

“Ah, en doe jij dan ook SEO?”

Mijn antwoord: ja en neen.

Neen, ik ben geen SEO-copywriter. Want voor mij is interessante content en een aantrekkelijke tekst nog altijd belangrijker (én plezanter) dan zoekwoordanalyse en Google Analytics in de gaten houden.

Maar ja, SEO is nu eenmaal belangrijk in online marketing. Je wil immers wel dat je ideale klant jou gemakkelijk vindt. En Google is niet meer weg te denken uit onze huidige online maatschappij. Dus ja, ik houd bij het schrijven van teksten voor een website wel rekening met de basisprincipes van SEO. Ik bezorg mijn klanten een meta-omschrijving en een paar opties voor een H1-tag en al die shizzle. Naast steengoede content, natuurlijk. Want daarmee maak je zoekmachines én mensen nog altijd het meeste blij!

Maar wat is nu die SEO?

Wel, SEO staat voor Search Engine Optimization. Vertaald is dat zoekmachineoptimalisatie. Je website optimaliseren voor zoekmachines, hem zoekmachinevriendelijk maken. Zorgen dat je vriendjes wordt met Google, dus. Om de zoveel tijd past Google zijn algoritmes en “spelregels” aan. De echte nerds en experten volgen dit op de voet en halen er de belangrijkste zaken uit, zodat ook wij leken mee kunnen. Er zijn een aantal punten waar Google altijd op blijft letten, maar de manier waarop je ze moet toepassen kan soms wijzigen. Want Google wordt ook slimmer, aja!

In deze blogpost geef ik je de SEO basics mee waar ik rekening mee houd als ik een webtekst schrijf. Als je zelf je teksten schrijft, schiet je met deze tips al een heel eind op met jouw eigen SEO. Maar onthoud wel: SEO vraagt tijd. ’t Is te zeggen, het effect ervan is niet meteen zichtbaar, maar zal pas na verloop van tijd meer (en vooral de JUISTE) bezoekers opleveren.

Ik wil je al waarschuwen, dit is een hele brok. Ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden en toch volledig te zijn.

Omdat ik wil dat je praktisch aan de slag kan gaan met deze SEO-copywriting basics, heb ik de essentie van dit artikel in een handige checklist gegoten. Je vindt de checklist helemaal aan het einde van deze blogpost.

Gebruik de lijst wanneer je teksten schrijft voor je website of blog en scoor in Google!

SEO basics voor je begint te schrijven

Voor je kan beginnen met schrijven, is het handig om een aantal algemene zaken te begrijpen en in orde te brengen of in het achterhoofd te houden. 

De technische kant

Een deel van de SEO ligt in de handen van jouw websitebouwer, namelijk de technische kant van het verhaal. Als je zelf je website gemaakt hebt via bv. WordPress, dan ben jij hier ook zelf verantwoordelijk voor. Als je een thema voor je WordPress-website kiest, let je dus best op zaken als compatibiliteit en SEO in de omschrijving.

De twee belangrijkste technische aspecten waar Google op let, zijn laadsnelheid en responsiviteit van je website. 

  • De laadsnelheid van je website of webpagina is (what’s in a name) de snelheid waarmee je website of pagina laadt. Niemand houdt van draaiende wieltjes op zijn scherm. Hoe sneller je website laadt, hoe blijer Google en je bezoekers. Nefast voor de laadsnelheid zijn zware afbeeldingen, irrelevante en verstopte pagina’s en een té uitgebreide, verouderde website. Verklein je afbeeldingen en hou je website up-to-date!
  • Met responsiviteit gaat Google na hoe goed je website afgestemd (‘compatibel’) is op de verschillende apparaten waarmee mensen naar jouw website surfen. Dit kan een smartphone zijn, een tablet of een desktop. Telkens andere schermen en andere besturingssystemen. En een website moet op elk van die devices even goed werken en even duidelijk zijn. De lay-out op smartphone is anders dan op een laptopscherm. Denk maar aan de menu’s die plots achter 3 streepjes (het zogenaamde ‘hamburger menu’) verdwijnen. Je websitebouwer stelt dit zo in omdat dit gebruiksvriendelijker is op klein scherm. 

Daarnaast moet je ook rekening houden met de verschillende browsers. Apple-gebruikers zullen vaak via Safari surfen, maar je hebt ook Google Chrome, FireFox, Internet Explorer… Allemaal werken ze op een andere manier en je website moet die allemaal aankunnen. 

Hoe lezen mensen online

Er is de afgelopen decennia al heel wat onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen zich online gedragen. Een van die onderzoeken komt van Jakob Nielsen, een bekende naam in het testen van de gebruiksvriendelijkheid van website. Aan de hand van eye tracking kon hij heatmaps opstellen die aantonen hoe mensen online lezen. Waar hun ogen langer op bleven hangen kleurde rood, waar ze vluchtig over gingen was geel en wat ze amper of niet zagen, bleef blauw of grijs (zie afbeelding). Uit die studie kwam het zogenaamde F-patroon dat aangeeft hoe mensen online lezen. Links boven blijkt dé plaats te zijn waar je de belangrijkste info moet meegeven op je website. 

SEO basics F-patroon

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat mensen online niet lezen zoals ze dat offline doen. Online zijn mensen snel op zoek naar de info die zij nodig hebben. Op een scherm scannen mensen. Een goede structuur met voldoende witruimte en sprekende titels is daarvoor belangrijk. Wil je daar meer over weten? Download dan mijn mini e-book met 3 simpele tips voor kick-ass teksten

Bepaal je doel en doelgroep

Alles begint met het bepalen van je doel en doelgroep. Je doelgroep zal hoogstwaarschijnlijk bij elke pagina hetzelfde zijn. Het is immers de doelgroep van jouw business. Tenzij je natuurlijk verschillende doelgroepen hebt. Dan is het handig om per pagina na te gaan wie je hier aanspreekt. Daarnaast moet je ook een doel bepalen voor elke webpagina. Dat maakt het gemakkelijker om te beslissen wat je precies op die pagina schrijft en welke call to action (zie verder) je gaat gebruiken.

Zoekwoorden en zoekintentie

Idealiter heb je voor elke pagina een zoekwoord (=trefwoord = keyword) dat centraal staat. Dit kan je dan uitbreiden met zoekwoordcombinaties of langere en meer specifieke woordcombinaties rond dat centrale zoekwoord.

TIP: hoe specifieker je zoekwoord of zoekwoordzin, hoe beter je zal ranken. Zeer algemene zoekwoorden, zoals “SEO” zijn allang ingenomen door de grote internationale spelers die al tonnen expertise hebben op dat vlak. Maar iets als “SEO copywriter Gent” zal al veel minder competitief zijn waardoor je meer kans hebt om op de eerste pagina van Google te verschijnen.

Onderzoek wees uit dat het achterhalen van de zoekintentie helpt bij het bepalen van de juiste zoekwoorden. Mensen die een bepaald keyword intypen in Google hebben telkens een specifieke intentie. Willen ze bijvoorbeeld iets kopen (transactioneel) of gaat het puur om informatie krijgen (informatief)? Wie zijn zoekopdracht begint met “hoe”, zal waarschijnlijk op zoek zijn naar een how-to-filmpje of een recept of iets dergelijks. Kijk welke content van jou daarop inspeelt (of maak nieuwe, passende content) en gebruik de juiste lange zoekwoorden (dus een kort zinnetje i.p.v. 1 woord als zoekwoord).

Nieuw in Google: featured snippets

Je hebt ze zeker al gezien, de kleine blokjes tekst die boven de zoekresultaten verschijnen als je een vraag intypt in de Google-zoekbalk. Dit noemen we een “ featured snippet”. Een klein blokje waarin meestal de informatie die je zoekt al uitgelegd staat. Dit is geen advertentie, je kan die plaats niet kopen. Je moet die verdienen. Door relevante content te maken, bijvoorbeeld. Zo stijg je altijd maar in de ranking en wie weet vindt Google dan op een dag dat jouw info het beste antwoord biedt op de vraag in de zoekbalk. Je kan dit wat in de hand werken door bijvoorbeeld volledige en duidelijke definities van een term te geven of door een recept in stapjes te beschrijven. Maak het duidelijk, behapbaar en goed gestructureerd en je bent sowieso SEO-proof bezig.

SEO basics featured snippet

Meta-data: ’t zit in de details

URL

De url is het adres van de webpagina. Je geeft die in in de adresbalk bovenaan je browser. Voor deze pagina is dat bv. https://www.deedeecopy.be/seo-copywriting-basics. Per pagina zorg je voor een duidelijke url. Waarom is dat zo belangrijk? Wel, het is de ideale plaats om je belangrijkste zoekwoord te vermelden, bijvoorbeeld. En het is gewoon duidelijker. 

  1. http://www.domeinnaam.be/nl/node/blog/blog_maart2020/gkgz1fa&2-g20évklà&zé
  2. https://www.domeinnaam.be/blog/8-tips-voor-goede-seo

Geen idee wat je op webpagina 1. kan vinden, maar ik kies voor webpagina 2. En Google doet dat ook! 

O ja, vergeet zeker niet het SSL-certificaat toe te voegen aan je site, zodat je https krijgt i.p.v. http. Dit toont dat je site veilig is en dat zal Google ook waarderen (’t is eerder omgekeerd, http wordt afgestraft). Niet zeker hoe je dat moet doen? Vraag het aan je websitebouwer, die kent er alles van!

Meta description

De meta description of meta-omschrijving is het korte stukje tekst dat in de zoekresultaten van Google verschijnt.   Dit is dé ideale plaats om je zoekwoord nog eens extra te vermelden. Google duidt de overeenkomende zoekwoorden altijd aan in vet, waardoor het duidelijk is dat dit zoekresultaat wel degelijk gaat over wat iemand zoekt. Denk eraan om een call to action toe te voegen: geef de bezoeker een reden om op jouw website te klikken. Gebruik de zoekwoorden goed en hou je aan de limiet van 155 tekens (incl. spaties). Alles wat langer is, wordt afgebroken met … Niet dat die lengte iets doet aan je ranking, het ziet er gewoon niet professioneel uit.

Als je zelf geen meta-omschrijving schrijft, zal Google gewoon de eerste paragraaf uit je tekst nemen. Voor dit artikel is dat bv. “De meest gestelde vraag als ik zeg wat ik doe?…” Dat is helemaal niet waar dit artikel over gaat, het is gewoon een ijsbreker. De meta-omschrijving is dus echt dé uitgelezen kans om iemand te overtuigen dat de inhoud van jouw webpagina exact is wat hij of zij nodig heeft op dat moment.

SEO basics meta-data
meta-omschrijving
title tags

Title tags

Deze al gehoord? Je moet je zoekwoorden in je title tags (of header tags) zetten. Oké, allemaal goed en wel. Maar wat zijn die title tags? Je moet geen al te grote talenknobbel zijn om te weten dat title gewoon ‘titel’ betekent. Je zoekwoorden zet je dus in je titels. Beginnende bij H1, de paginatitel. De titel die in Google boven de meta-omschrijving staat. De titel waar mensen op moeten klikken.

Maar ook op de pagina’s zelf heb je titels. De H2, H3 en H4. Als je een beetje weet hoe je een tekst moet structureren, zal je normaal gezien zelf wel (tussen)titels gebruiken. Wel, deze kan je opmaken als een H2 of H3. Programma’s als WordPress hebben dat gewoon in hun tekst editor staan. Anders moet je in de html beginnen prutsen en dat raad ik je niet aan, tenzij je daar echt wel iets van kent. Hou die titels duidelijk en zet er indien mogelijk je zoekwoord in. Dubbele win: zowel voor Google als voor de lezer. 

Links

Google houdt van linkjes. Die nemen je bij de hand en begeleiden je naar waar je moet zijn. Zorg dan wel dat de interne links op je website logisch zijn. Als je zegt “klik hier om je eigen wasmiddel te leren maken” zorg dan ook dat je naar de juiste pagina linkt en niet naar een blogpost over voedselverspilling of zo.

Volgens sommige SEO-experts zijn externe links (dus links naar andere websites) ook interessant. Niet specifiek voor jouw SEO, maar voor SEO in het algemeen. Het helpt Google te bepalen wie een autoriteit is in welk vak. Ik vind het ook interessant voor jezelf dat je in blogposts linkt naar goede, betrouwbare bronnen, want dit werkt ook je eigen geloofwaardigheid in de hand. Doet me denken aan vroeger, toen we een spreekbeurt moesten geven of een opstel moesten schrijven. We kregen alvast van de leerkracht mee dat Wikipedia geen goede bron was en we die dus niet mochten gebruiken! Soms kregen we zelfs een lijst met bronnen wie we wél mochten raadplegen. Ja, daar zaten nog papieren encyclopedieën bij (zo oud ben ik, ja).

Buttons en CTA’s

Basic Engels leert ons dat een ‘button’ een knop is. De buttons zijn dus de knopjes die je op je website toevoegt waar mensen op moeten klikken om iets te kopen, je te contacteren of een e-book te downloaden. Je mag hier creatief zijn als je dat wil, maar zorg dat het nog altijd duidelijk is waar de knop naartoe leidt.

SEO basics CTA - call to action - buttons

Hier een voorbeeldje van mijn eigen (vorige) website: een beetje creatief met die ‘crème de la crème’ (een link naar de tekst erboven), maar toch nog duidelijk wat ik hier verwacht en waar de bezoeker uitkomt na een klik op de button

Een CTA is een ‘call to action’. Een vraag om actie. Wat wil jij dat je bezoeker doet? Zich inschrijven op je nieuwsbrief? Nu meteen die supercoole schoenen bestellen? Contact met je opnemen? Dat zijn de dingen die je in jouw CTA schrijft. Gebruik hiervoor de gebiedende wijs (zoals ik net deed in deze zin met ‘gebruik’ i.p.v. ‘je kan hiervoor…gebruiken’ – wow, hoe meta en al!). 

Een CTA kan gewoon een zin zijn of die kan al in je button zitten. Of beide.

SEO basics - CTA - call to action voorbeeld - CTA voorbeeld

Hierboven een voorbeeld van een oproep voor kandidaten voor een programma van Shelter en VTM: links zie je de CTA “schrijf je dan zeker in…” en onder het inschrijvingsformulier staat nog eens de button “inschrijven”. Simpel en duidelijk. Voilà!

Microcopy

Microcopy is zoals het woord zelf zegt: microscopische copy. Bijna verwaarloosbaar klein, maar eigenlijk van essentieel belang. Grote spelers als booking.com of bol.com gebruiken die continu (zie afbeeldingen). Die korte zinnetjes zorgen voor een zekere urgentie. Jij gaat denken: “oh nee, ik zou beter nu boeken voor er geen plaats meer is” of “wauw, met korting, ik doe hier een koopje. Beter nu kopen voor de prijs weer omhooggaat”. 

SEO basics - microcopy

Extra argumenten in het groen om de bezoeker te overtuigen (de gratis annulatie is bv. een groot pluspunt in Coronatijden).

SEO basics microcopy

Slim van Bol.com: de adviesprijs erbij vermelden en nog eens duidelijk maken hoeveel je wel bespaartdoor via deze site te bestellen. En vergeet ook niet: vandaag besteld, morgen geleverd (of dat is toch de belofte ;)).

Alt-tekst bij afbeeldingen

Geef je foto’s ten eerste al een naam voor je ze op je website zet en ten tweede kan je nog een alternatieve tekst toevoegen die de foto beschrijft. Google bekijkt immers je HELE website. Ook de microcopy, ook de copy die je eigenlijk niet ziet. Die alt-tekst bij een afbeelding ziet je bezoeker normaal gezien niet (tenzij de afbeelding niet laadt). Dit is de ideale plaats om je zoekwoord nogmaals te vermelden zonder je tekst zelf vol te proppen met zoekwoordcombinaties. 

On-page SEO vs off-page SEO

Alles wat ik hierboven beschreven heb, valt onder de noemer on-page (of on-site) SEO. Dat zijn dus de zaken aan je eigen website waar je controle over hebt en die de basis vormen voor jouw SEO. Daarnaast bestaat er nog zoiets als off-page SEO. Over de off-page (of off-site) SEO heb je minder controle. Dit gaat namelijk over de autoriteit die je website heeft en die ervoor zorgt dat je steeds hoger komt in de zoekresultaten. Autoriteit krijg je door externe links, dus links van anderen naar jouw website. Die kan je bekomen door:

  • samenwerkingen aan te gaan (bv. met influencers)
  • gastblogs te schrijven voor andere sites
  • super waardevolle content te maken die gedeeld wordt via sociale media en andere websites (!!!!)

Mijn advies: maak je niet te veel zorgen over die nummer 1 plaats in Google en over die off-site SEO, maar zorg gewoon dat je on-site SEO goed zit en dat je TOP content maakt en deelt, speciaal voor jouw doelgroep.

Meten is weten

Oké, we hebben ons best gedaan. Elke pagina op onze website heeft een duidelijk doel. We begeleiden onze doelgroep mooi door de site naar die pagina waar ze moeten zijn en we houden hun handje vast tot ze op de juiste button geklikt hebben. We hebben de bijpassende zoekwoorden gebruikt, onze meta-omschrijvingen zijn overtuigend, duidelijk en kort genoeg. 

Hoe weten we nu wat die SEO-copywriting allemaal oplevert? 

Wel, eerst en vooral moet je beseffen dat je die veranderingen niet meteen zal zien. Expertise opbouwen duurt bijvoorbeeld wel een tijdje. Daarnaast moet je Google en het publiek ook de tijd geven om jou te vinden en te leren vertrouwen. Het kan dus even duren voordat je veranderingen ziet. En verwacht dan ook niet plotse sprongen in het aantal bezoekers. Je zal wel na verloop van tijd merken dat het aantal bezoekers er gestaag op vooruitgaat, dat je meer aanvragen binnenkrijgt via je contactpagina of dat je webshop meer verkoopt. Dat je website meer converteert, dus.

De gemakkelijkste manier om te zien wat je inspanningen opleveren, is via Google Analytics en Google Search Console. In Google Analytics zie je hoeveel bezoekers je hebt en hoe ze op jouw website terechtkomen (referral, social, direct…). Dit kan je helpen om te zien op welke kanalen je nog kan inzetten met je content. 

In de Google Search Console zie je welke zoekwoorden naar jouw website leiden en hoe vaak er ook effectief op jouw site geklikt wordt in de resultaten. 

Een handige tool die ik gebruik is de Yoast plugin voor WordPress. Die helpt je tijdens het schrijven van je teksten met je SEO. Dankzij rode, oranje en groene smileys toont de tool hoe goed je tekst geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. De tool markeert waar je nog werk hebt en geeft tips hoe je je pagina of blogpost SEO-proof kan maken. Handig dingetje, ik zei het al!

Het eerste beeld toont de Yoast-comments toen ik de eerste versie van dit artikel vanuit Word in WordPress plakte. Het tweede beeld is na de aanpassingen. Let op: ik haal bijna nooit allemaal groene bolletjes. Dat is ook niet zo heel belangrijk, zolang je op de belangrijkste elementen let (de basics die ik in dit artikel beschrijf ;)).

Na SEO – groene smiley – 3 dingen niet helemaal oké, maar dat ligt aan het aantal keer dat ik het zoekwoord ‘SEO basics’ gebruik. Voor mij iets minder van belan, want ik geef prioriteit aan de leesbaarheid van mijn tekst.

Andere handige tools om de SEO-prestaties van je website te checken, zijn PageSpeed Insights (meet de laadsnelheid van je site op verschillende apparaten), Mobile Friendly van Google (hoe smartphonevriendelijk is je site?) en Sitechecker (algemene SEO-analyse).

Aan de slag met de SEO basics dankzij mijn handige checklist!

I know, dit is een (veel) langere tekst dan je van mij gewoon bent. Maar hej, de basics van SEO laten zich niet zo gemakkelijk in één paragraaf samenvatten. Dit artikel is zelfs nog redelijk kort in vergelijking met de artikels van de echte SEO-goeroes in deze wereld.

Er is nu eenmaal heel wat om aan te denken als je een zoekmachinevriendelijke website wil maken. Maar goed, ik weet ook dat je dit artikel er waarschijnlijk niet bij zal nemen als je je website aanpast of een nieuwe blogpost schrijft. Daarom heb ik de essentials uit deze post samengevat in een handige checklist die je als leidraad bij kan houden. Zo kan je elk puntje overlopen en aftikken zodat je zeker niets vergeet. 

Waar je die handige checklist vindt, vraag je?

Meer weten over SEO-copywriting? Of zie je je er gewoon geen beginnen aan? Vraag het dan toch gewoon aan een kick-ass copywriter. Er zit er toevallig eentje achter deze blog. Laat van je horen!

Zelf aan de slag met de basics van SEO én meteen je hele website onder handen nemen? Schrijf je in voor Het Webcopy Project en scoor online bij je lezer (én bij Google).

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest