4 mei 2021

6 tips om goede feedback te geven op de teksten van je copywriter

Waardevolle, goede feedback geven op de teksten van je copywriter, het is niet iedereen gegeven. Misschien denk jij dat je copywriter weet wat je bedoelt met “goh, ik voel het precies nog niet”. Maar helaas, wat jij “voelt” is soms iets helemaal anders dan wat je copywriter, je lezer of een andere ondernemer “voelt”. Met vage feedback krijg je geen betere teksten, wel een gefrustreerde copywriter. Wil je dat jouw teksten straks het resultaat bereiken dat je wil? Geef dan feedback waar je copywriter iets mee is.

Zie een samenwerking met een copywriter ten eerste echt als een samen-werken. Een copywriter is niet iemand die zomaar eventjes voor jou een tekstje uit haar mouw schudt. Een copywriter helpt je om jouw bedrijf op de goede manier in de spotlight te zetten, jouw droomklanten aan te spreken, hen geïnteresseerd te houden en hen te overtuigen bij jou te kopen. Jij hebt dus zelf alle belang bij een vlotte, aangename samenwerking met de persoon die “een tekstje voor jou schrijft”. Helaas loopt het bij de feedback vaak fout in samenwerkingen tussen ondernemer en copywriter. I’ve seen it happen before. Ik heb zélf ook klanten gehad waar ik aanvankelijk heel enthousiast over was, maar waarbij ik na de 9de aanpassingsronde blij was dat het gedaan was. Ontdek hoe je waardevolle feedback kan geven op teksten, zodat jouw copywriter het beste in jouw bedrijf naar boven haalt.

feedback teksten geven - briefing

1. Het start bij een duidelijke briefing

Als je vooraf duidelijk aangeeft wat je precies wil, welke tone of voice je hanteert, wie je aanspreekt met die tekst en wat je doel is, dan is de kans groot dat de tekst vrijwel meteen goed zit. Dan is het enkel nog wat details aanpassen en klaar voor publicatie. Ben je bij je briefing al vaag en weet je zelf nog niet goed waar je nu precies naartoe wil, dan kan je ook niet verwachten van je copywriter dat die het wel weet. Veel copywriters hebben een behoorlijk goed ontwikkeld empatisch gevoel, maar we kunnen nog altijd geen gedachten lezen. Gelukkig staan de meeste copywriters met een hele vragenlijst klaar voor ze beginnen aan jouw teksten. Maar er moet natuurlijk ook input komen van jou. Je geeft jouw teksten wel uit handen, maar dat wil niet zeggen dat jij nu maar met je vingers kan zitten draaien.

2. Durf feedback te geven

“Oké”
Met die reactie zijn wij als copywriter niets. Zijn de teksten goed? Ben je blij of ga je ze achter mijn rug laten herschrijven door een andere copywriter? (FYI: dat komt toch uit)
Wees niet bang om te zeggen wat je wel en niet goed vindt aan de teksten. Je hoeft geen schrik te hebben dat je de gevoelens van je copywriter kwetst door te zeggen dat jij het woord “awesome” nooit zou zeggen of door te zeggen dat je een bepaalde alinea wil schrappen. Je kwetst je copywriter wél door niets te zeggen en achteraf negatieve commentaar over haar te verspreiden. That’s not a fair fight. Geef haar altijd een kans om het recht te zetten. Het is altijd mogelijk dat ze iets verkeerd begrepen heeft. We’re only human after all. Dus: geef gerust feedback op de teksten van je copywriter, maar doe het op een menselijke, beleefde manier.

3. Wees concreet

Als je dan eindelijk de eerste versie van je teksten in handen krijgt, denk je best nog eens goed na over jouw briefing en wat je precies wil bereiken. Dat maakt het gemakkelijker om duidelijk te zijn in je feedback. Zoals in de inleiding al gezegd, zijn vage verwoordingen zoals “ik voel het niet” een no go. Soms kan het inderdaad zijn dat je voelt dat een bepaalde zin niet klopt naar jouw gevoel. In veel gevallen is dat dan omdat het op een manier geschreven is waarop jij het nooit zou zeggen. En dat is oké. Da’s helemaal normaal, want jouw copywriter is niet jou.

Zeg concreet welke passages in de tekst je goed vindt en welke niet. Dan weet de copywriter meteen op welke stukken ze zich kan baseren voor de aanpassingen. Normaal gezien vind je altijd wel iéts goed aan een tekst. Zoniet, dan heb je volgens mij een compleet foute copywriter gekozen. Zeg precies welke woorden, zinnen of alinea’s voor jou niet kloppen en geef er een voorbeeld bij van hoe je het wel zou zeggen of zeg precies wat je er niet goed aan vindt (“te fluffy”, “te schools”, “te zakelijk”, “ik zou eerder iets zeggen als…”).

4. Geef suggesties voor aanpassingen

Vind je een bepaald stuk in de tekst niet helemaal goed? Geef gerust zelf suggesties. Het is niet omdat de copywriter de expert is in haar vak, dat je haar niet kan helpen door te zeggen hoe jij die ene zin zou verwoorden. Dit geeft jouw copywriter een nog beter idee van hoe jouw manier van spreken/schrijven in elkaar zit. Het hoeft daarom nog geen perfecte zin te zijn, maar met een aanzet inspireer je de copywriter om er iets van te maken dat je wel goed vindt. Dus wil je de structuur van de tekst anders, door bijvoorbeeld een paar alinea’s te wisselen, zeg dat gerust. Ga in dialoog met je copywriter en wissel ideeën uit. Zo kom je tot de beste teksten.

5. Geef al je feedback ineens

Werk je samen in een Google doc., Notion pagina of nog iets anders? Geef dan een seintje aan je copywriter wanneer je klaar bent met je feedback. Werk je met een Word doc. dat je per mail verstuurt, wacht dan met het terug te sturen tot je alle feedback hebt genoteerd. Want vandaag een stukje en morgen nog iets en een uur later “oh, daar zou ik dan precies toch nog iets bij zetten” of “tja, misschien moeten we dat stuk helemaal weglaten”, dat maakt het alleen maar verwarrend.

Spreek met je copywriter een moment af waarop ze jouw feedback kan verwerken. Dat geeft jou een deadline om alle feedback te geven én zo kan je copywriter die dag vrijhouden om met volle focus aan jouw teksten te werken. Voor die datum zal de copywriter niets veranderen aan de tekst en kan jij jouw feedback nog zo vaak aanpassen als je wil. Want het is logisch dat je de tekst een paar keer wil herlezen, en bij elke lezing zie je weer andere dingen. Dus geef jezelf de tijd om waardevolle opmerkingen en suggesties voor veranderingen te voorzien waar de copywriter achteraf mee aan de slag kan.

Gaat het over veel tekst en veel feedback? Spreek dan een moment af om er samen door te gaan en duiding te geven bij jouw feedback. De copywriter kan dan ook vragen stellen en meteen aanpassingen voorstellen waarover jij jouw mening kan geven.

feedback geven teksten copywriter
Photo by John Schnobrich on Unsplash

6. Blijf beleefd

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt als zelfstandige, maar als werknemer heb ik mijn portie onbeleefde boeren wel gehad. Deze tip (en eigenlijk de rest van de tips ook) is meteen toepasbaar in jouw bedrijf tegenover je medewerkers. Wees je er altijd van bewust dat je met mensen samenwerkt. Mensen met gevoelens en mensen die jou helpen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Het is niet omdat jij een copywriter “inhuurt” om de teksten “voor jou” te schrijven dat ze minder belangrijk is. Denk eraan dat je haar vraagt om dat te doen omdat jij het ofwel niet zelf kan of er geen tijd voor hebt. Toon je dankbaarheid door vriendelijk te reageren. Ik zeg niet dat je alles meteen top moet vinden (hallo, de rest van de post niet gelezen, misschien?). Maar als je iets niet goed vindt, bereik je veel betere resultaten als je het op een vriendelijke, humane manier zegt dan als je iemand afblaft.

Topteksten ontstaan door teamwork

In goede teksten moet je tijd steken, ook al schrijf je ze niet zelf. Een samenwerking aangaan met een copywriter is echt samen werken. Vooraf neem je de tijd om je copywriter goed te briefen en achteraf neem je de tijd om waardevolle feedback te geven op de teksten die ze voor jou schreef. Met een beetje geluk heb je dan na 1 of 2 feedbackrondes de perfecte tekst voor jou en bespaar je jezelf oeverloos heen-en-weer-mailen en frustraties bij beide partijen.

Ik werk met heel veel plezier samen met mijn klanten aan hun teksten en ik kijk ernaar uit om ook jouw teksten onder handen te nemen. Wat denk je? Vliegen we er samen in? Reserveer hier alvast een kennismakingsgesprek (da’s gratis ;)).

0 reacties

Pin It on Pinterest