Wist je dat de “over mij”-pagina naast de homepagina de meest gelezen pagina is op websites van bedrijven? En toch is het de pagina die ondernemers het vaakst over het hoofd zien. Of de pagina waar ze het meeste hoofdpijn van krijgen, dat ook. Want wat moeten we daar in godsnaam op zetten?
We denken te vaak dat een “over mij”-pagina dient om te stoefen dat we de beste zijn in ons vak. Met de nodige diploma’s en referenties om het te bewijzen. Maar wij Vlamingen staan nogal afkerig tegen al te hoog van de toren blazen. Grotere bedrijven zoeken vaak hun toevlucht in de bedrijfsgeschiedenis sinds de oprichting in 1862 en in een droge opsomming van hun missie, visie en waarden.
Niet echt wat je wil doen met de “over mij”-pagina, geloof mij.
De “over mij”-pagina is dé uitgelezen plaats op jouw website om een band te scheppen met je lezer. De grote dr. Cialdini schreef er een volledig hoofdstuk over in Influence, namelijk over likeability. Mensen kopen van mensen die ze leuk vinden, mensen zoals zij of waar ze op z’n minst een bepaalde band of connectie mee voelen. Denk maar aan die kennis met haar zelfgemaakte juweeltjes. Je koopt sowieso wel iets omdat je een band hebt met haar, niet per se omdat je nieuwe juwelen nodig hebt. Of de Tupperware party bij je buurvrouw, waar je een zoveelste potteke koopt voor in de kast, gewoon omdat het bij je buurvrouw is.
Slimme verkopers gebruiken die likeability ook. De autoverkoper die vertelt dat hij in de zomer graag gaat surfen (nadat hij toevallig je surfpak in jouw auto zag liggen), de keukenverkoper die toevallig iets vertelt over zijn kinderen (nadat hij jou zag binnenkomen met je 3 koters). Ik zeg niet dat je het op hun manier moet spelen en ik zeg al helemaal niet dat je dingen moet gaan uitvinden om zogenaamd iets gemeenschappelijk te hebben met je ideale klant.
Maar, ik zeg wel dat je met je “over mij”-pagina jezelf kan tonen en een band kan creëren met je lezer.
Hoe zorg je nu voor die klik met je lezer op je “over mij”-pagina?
Je “over mij”-pagina op je website is geen fancy cv. Het is niet de bedoeling om daar uit te pakken met een hele reeks diploma’s en ervaring. Het is de plaats waar je de mens(en) achter het merk laat zien én waar je je lezer overtuigt dat jij de perfecte lifecoach/yogalerares/graficus bent voor haar.
! Opgelet ! Jouw “over mij”-pagina is niet de “Ikke”-show! Bij alles wat je schrijft, moet je jouw ideale klant in het achterhoofd houden. Die wil jou enkel leren kennen in functie van haar beslissing of jullie op zakelijk vlak een match zijn. Ze is niet op zoek naar een nieuwe beste vriendin. Alles wat je hier schrijft is dus gelinkt aan wat jij kan doen voor je klant en hoe je haar kan helpen.
1. Laat je persoonlijkheid spreken
Natuurlijk wil je je persoonlijkheid laten doorstralen over je hele website! Maar op je “over mij”-pagina is dit extra belangrijk. Schrijf dus zoals je spreekt, bijvoorbeeld. Ben je zelf eerder gereserveerd en hou je van een meer formele manier van communiceren? Dan trek je waarschijnlijk ook het liefst potentiële klanten aan die er eenzelfde manier van communiceren op nahouden. Heb jij een meer losse en open stijl, dan wil je lezer dat ook weerspiegeld zien in jouw teksten.
Zie het een beetje als VTM vs. Canvas. Deze televisiezenders liggen qua stijl nogal ver uiteen en dat is met een reden. Ze hebben immers elk een ander doelpubliek voor ogen en alle communicatie staat ook in het teken van dat doelpubliek. Zulke firma’s stellen zelfs regels op voor hun tone-of-voice, zodat die in al hun content consequent wordt doorgetrokken. In mijn blogpost over persoonlijkheid in teksten geef ik je 4 tips om dit in de praktijk toe te passen.
2. Geef de lezer een blik achter de schermen
Een manier om je persoonlijkheid te laten zien en te zorgen dat de lezer een klik kan maken, is door iets over jezelf te delen. Iets persoonlijks. Ken je alle afleveringen van FC De Kampioenen en kijk je ook nu nog naar de herhalingen op tv? Of vindt iedereen jouw lasagne de beste ooit? Dat zijn de kleine dingetjes die je menselijk maken en die ervoor zorgen dat je lezer kan bepalen of er een match is of niet. Je hoeft zeker niet je allerdiepste geheimen prijs te geven, maar pel dat eerste laagje van de ajuin af.
Kies je voorbeelden of anekdotes wel goed uit. Waarom denk je dat ik in mijn “over mij”-pagina de link tussen mijn naam en DeeDee Ramone leg? Omdat The Ramones iets zeggen over mijn rock ’n roll-kantje en de kick-ass copy met nen hoek af die ik schrijf. Waarom zeg ik ook dat ik een moeder ben? Omdat ik voornamelijk schrijf voor andere ondernemende vrouwen/moeders. Met elk van de kleine kenmerkjes die ik op mijn “over mij”-pagina aanhaal, beschrijf ik iets waarin een vrouw in mijn doelgroep zich kan herkennen. En het toont de onderwerpen waarin ik geïnteresseerd ben en dus graag en vaak over schrijf.
Maar leg ik mijn hele ziel op tafel? Absoluut niet! Het zijn kleine dingetjes die jou het gevoel geven dat je mij een beetje kent.
Maakt het dat lezers mij minder professioneel zien? Absoluut niet! Integendeel, door de vrouw achter het merk te zien, gaan ze sneller voelen of er een match is of niet. En wie wel een probleem heeft met hoe ik overkom op mijn “over mij”-pagina, is gewoon niet mijn ideale klant. Simpel!
Zet één luikje open, zodat je lezer een glimp van je persoonlijkheid kan opvangen.
3. Deel je missie
Iedereen die een bedrijf start, kent het wel. Je moet een missie hebben met je bedrijf! En dat is inderdaad belangrijk, je missie delen. Maar een “missie” begot? WTF is dat voor iets? Dan begin je te googelen en kom je dingen tegen als:
“Bedrijf X heeft als missie op een maatschappelijk verantwoorde manier kwalitatieve diensten te leveren aan zijn klanten in een wereldwijde competitieve markt.”
Geen idee wat die doen, voor wie, hoe en waarom. Maar ik zal niet snel een vonk voelen overspringen. Laten we dan eens kijken naar wat op de website van Nike staat onder “Our mission”:
“Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. *If you have a body, you are an athlete.”
Schoontje, toch? Oké, Nike zegt in die quote niet specifiek wat ze verkopen, maar iedereen weet dat ondertussen al. Wat Nike hier doet, is een emotionele band creëren. De asterisk (*) en bijhorende uitleg is goed gevonden en toont aan dat Nike sportkledij niet alleen voor topatleten is, maar voor iedereen die beweegt. En als bedrijf willen ze meer doen dan enkel kledij en schoenen verkopen. Ze willen mensen inspireren om te bewegen, om hun potentieel te vergroten en dat doen ze door steeds innovatief uit de hoek te komen (de uitleg heb ik er niet zelf bij bedacht, die staat eronder op de website).
Jouw “Waarom”
Simon Sinek heeft het over jouw “why”, waaruit het allemaal moet beginnen. Waarom doe je wat je doet? Vertel niet gewoon wat je doet, maar waarom je dat doet. Dat spreekt de emoties aan. En mensen beslissen in eerste instantie nog altijd vanuit hun buikgevoel, hun emoties (die ze later rationaliseren om de aankoop voor zichzelf en de buitenwereld te verantwoorden).
Die “why” hoeft helemaal geen groot “ik had een burn-out, kroop uit een diep dal en heb toen ontdekt dat ik anderen wil helpen om een burn-out te voorkomen door te mediteren in een zonnebloemveld”-verhaal te zijn. Je hebt geen grote doorbraak nodig waarbij je het licht zag. Het mag wel en het is een leuke om mee te nemen in je verhaal, maar panikeer niet als je dat niet hebt. Ik heb dat zelf ook niet. Vertel waarom je doet wat je doet, wat je wil bereiken voor jouw ideale klant, hoe je die verder wil helpen en hoe je de wereld op die manier een klein beetje mooier wil maken.
4. Kies de juiste foto
Steek je hand op als je ooit al deze reactie gehoord hebt toen je voor het eerst bij een klant kwam: “Amai, ik had me jou helemaal anders voorgesteld!”
Je kan jezelf niet tonen zonder jezelf te tonen. Laat zien wie je bent en niet enkel in je woorden. Mensen willen weten wie er achter dat scherm zit. Met wie ze eventueel zaken gaan doen of wie ze aan de telefoon krijgen als ze straks beslissen om je op te bellen. Een foto kan dus niet ontbreken op je “over mij”-pagina.
En welke foto dat moet zijn?
Dat maakt niet zoveel uit, zolang het maar een kwalitatieve foto is. Daarmee bedoel ik: scherp, niet te donker en liefst niet te veel storende elementen op de achtergrond. Maar hoe jij op de foto staat? Dat maakt niet zoveel uit. Kies een foto waar je je goed bij voelt en die je toont zoals je bent. Is dat strak in het pak of chillen met de billen aan de Spaanse Costa del Sol? Jij kiest. Al zou ik nu niet bepaald opteren voor een bikini-foto, tenzij je bikini-model bent, natuurlijk. Maar moet dat enkel een foto van je gezicht zijn of moet je er volledig op staan? In een zakelijke setting aan je bureau of in de zetel met de laptop op de schoot? Alleen of met anderen erbij? Jij kiest wat je wil uitstralen en welke kant van jezelf je wil belichten (ik bedoelde dit figuurlijk, maar letterlijk past het hier ook perfect, hoe cool is dat! *the little things copywriters get excited about*).
Have fun with it! Hou een fotoshoot, met een professionele fotograaf of een Instagram-husband, en probeer wat uit. Naarmate je meer foto’s maakt, zal je je ook comfortabeler beginnen voelen voor de camera en dat zie je op de foto’s.
Zo creëer je dus een match met je lezer
En, wat hebben we vandaag geleerd?
Je “over mij”-pagina is één van de belangrijkste pagina’s van je website. Niet omdat daar the big money vandaan komt (daarvoor dient je verkoopspagina). Wel omdat dit de pagina is waarop iemand beslist om jou al haar zuurverdiende euro’s (of toch een deel ervan) te geven. Laat dus je persoonlijkheid spreken in je woorden, in anekdotes en een missie die recht uit het hart komt. En met een foto die toont wie jij bent.
Wat denk je? Aan de slag ermee? Of wil je dat een kick-ass copywriter haar kritisch oog eens over jouw tekst laat glijden? Of dat ze die gewoon meteen schrijft voor jou? Met veel plezier! Je vindt me hier!
0 reacties