16 jan 2021

Webcopy schrijven: 6 don’ts (én do’s)

Wil jij met je website ook bovenaan staan in Google? Of toch tenminste op de eerste pagina? Natuurlijk. Want dat betekent meer bezoekers, dus meer leads en meer klanten. Maar dat wil iedereen, dus jij moet zien op te vallen tussen de massa. En dat doe je met goeie webcopy.

Het internet staat bol van SEO (Search Engine Optimization) tips en tricks en elke maand komt er een andere expert met iets nieuws op de proppen. Een mens zou voor minder door de bomen het bos niet meer zien. Zo zie ik nog vaak dezelfde ‘fouten’ terugkeren op het vlak van webcopy. Ik som hieronder zes veel voorkomende fouten op en zeg je er meteen bij hoe je deze vandaag nog kan aanpakken.

1. Don’t: focus op jezelf

Het klinkt misschien raar, maar je website gaat eigenlijk niet over jou of het product dat jij wil verkopen. Je uiteindelijke doel van je webite en webcopy is wel dat de bezoeker jou contacteert voor een dienst of iets koopt in jouw webshop, maar je wil hem daar naartoe begeleiden zonder dat hij eerst twee pagina’s met bedrijfsgeschiedenis en verkooppraatjes moet doorworstelen. Want ik garandeer je: hij zal het einde van pagina één zelfs niet halen.

Do: focus op jouw ideale klant

Focus op de bezoeker. Voor je je teksten schrijft, vorm je een beeld van je ideale klant en de weg die hij aflegt tot het moment dat hij jouw doel bereikt (bijvoorbeeld je product koopt of zich aanmeldt voor je nieuwsbrief). Waar is die persoon naar op zoek? Hoe zoekt hij (welke zoekwoorden gebruikt hij, via welke kanalen)? Bekijk je website vanuit zijn perspectief. Dit doe je trouwens idealiter voordat je aan de website begint te bouwen: zo bekijk je ook de structuur van je site door de ogen van je ideale bezoeker. Wil je écht weten wat je doelgroep denkt, dan is marktonderzoek en testen aangeraden. Die zijn toch net iets betrouwbaarder dan je eigen veronderstellingen.

2. Don’t: overval je bezoeker met één groot tekstblok

Hoe ben je zelf als je online iets opzoekt? Ononderbroken grijze blokken tekst doen je toch meteen wegklikken. Je wil snel vinden wat je zoekt, anders word je nerveus. Denk eraan: op het internet zijn mensen lui. We willen alles in onze schoot geworpen krijgen. Online lezen we niet, we scannen.

Do: ga voor structuur

Denk aan de structuur van je copy. Werk met voldoende witruimte, korte alinea’s, lijstjes en – zeer belangrijk – foto’s. Denk ook aan titels en tussentitels (de befaamde H1, H2 en H3), de ideale plaats voor die o-zo-belangrijke zoekwoorden. Structuur maakt het voor de bezoeker gemakkelijk om te navigeren door je tekst en te springen naar dat stukje dat hem interesseert. Hou je aan het KISS-principe (‘Keep It Simple, Stupid’ of ‘Keep It Short and Simple’). Hapklare brokjes tekst, zonder al te veel vaktermen of lang uitgesponnen zinnen. Short and Simple, Stupid!

3. Don’t play Google for a fool

Er was een tijd dat er trucjes gebruikt werden om Google om de tuin te leiden. Die tijd is al lang voorbij. De zoekmachine straft je ongenadig af als je hem probeert te slim af te zijn. Ga je blogposts niet volproppen met zoekwoorden zonder dat het steek houdt. De metadata (zie later) bestaan ook niet meer uit een opsomming van zoekwoorden en associaties daarmee. Veel van die zaken worden zelfs niet meer ondersteund door zoekmachines, vraag maar na bij je websitebouwer.

Do: gebruik zoekwoorden verstandig

Uiteraard blijven zoekwoorden zeer belangrijk in copywriting voor websites. Gebruik ze dan ook verstandig en vooral logisch. Het algoritme van Google wordt slimmer en houdt naast zoekwoorden ook rekening met andere factoren, zoals de opbouw en de flow van je tekst (H1 en H2-tags, kernwoorden in vet, lijstjes), gebruiksvriendelijkheid van je website en nog een hele reeks technische details zoals responsief webdesign.

Photo by Edho Pratama on Unsplash

4. Don’t: focus te veel op SEO

Ja, het is belangrijk dat de zoekmachines (vooral Google, let’s be honest) jou en je website graag zien. Maar schrijf je teksten niet voor hen. Want Google is niet degene die je product zal kopen.

Do: schrijf voor je ideale bezoeker

Schrijf voor je ideale klant. Hou hem steeds voor ogen wanneer je je teksten schrijft. Want dat is nog altijd je doelgroep. Begrijp je bezoeker, weet wat hij wil en speel daarop in met je online copy. En als je teksten de bezoeker aanspreken, dan zal hij langer blijven plakken, doorklikken, delen en misschien zelfs overgaan tot een aankoop. Conversie heet dat met een duur marketingwoord. En net daarmee scoor je big time bij Google.

5. Don’t: vage CTA’s en links

CTA’s (Calls To Action) zijn zeer belangrijk op een website. Ze zetten je bezoeker aan om iets te doen: zich inschrijven op je nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Een CTA of een link met als tekst ‘klik hier’ zegt niets. Het zijn lege woorden die niet aangeven waarom je daar zou moeten klikken. Links zijn heel belangrijk, maar nietszeggende links hebben veel minder waarde en zijn eigenlijk een verspilling van tekst en ruimte. Gebruik die links en buttons goed.

Do: concrete links en CTA’s

Probeer een zoekwoord te verwerken in je link of CTA-knop. Bijvoorbeeld: ‘klik hier meer copywriting tips’ of zelfs gewoon ‘krijg nog meer copywriting tips’. Bonuspunten als je CTA in een blokje staat met >> ervoor. Hiermee neem je als het ware je bezoeker bij de hand en begeleid je hem naar de knop waar hij moet klikken. Je zegt hem wat hij moet doen, concreet en op een visueel aantrekkelijke manier.

6. Don’t forget about the meta’s

Denk niet dat je klaar bent als de pagina’s op je website voorzien zijn van tekst of als je blogpost geschreven is. Het is niet omdat sommige metadata niet meer ondersteund worden, dat je de hele ‘achterkant’ van je website links moet laten liggen.

Do: denk aan de details

Meta-omschrijvingen, url’s, paginatitels, alt. tags bij foto’s. Het zijn allemaal details waar je met de juiste tekst het verschil kan maken voor Google en je doelgroep. De meta-omschrijving is de tekst die onder de titel van je pagina verschijnt in Google. Hou deze korter dan 130 tekens, want langere teksten worden afgebroken met ‘…’ en dat ziet er – ja, sorry – amateuristisch uit. Met een goede meta-omschrijving kan je potentiële klanten naar je website lokken, ook al sta je niet op de eerste plaats. En als je de juiste zoekwoorden er op een logische manier in verwerkt, dan krijg je nog extra punten van Google ook.

Extraatje

Ik wil nog één heel belangrijk aspect van webcopy aanhalen, dat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn: zorg dat er geen taalfouten in je tekst staan. Echte marketingkerels nemen soms al eens een loopje met de grammatica ‘omdat dat beter klinkt’. Allemaal oké, af en toe, maar in godsnaam, houd je aan de spellingsregels. Spellingsfouten zorgen niet voor een speels effect, ze zorgen dat je minder professioneel en zelfs minder betrouwbaar overkomt. Nalezen is de boodschap.

Als je deze fouten niet meer maakt, zal je organische bereik zeker omhoog gaan (na verloop van tijd – je eindigt ook niet als eerste in een marathon na één maand trainen).

Mocht je toch nog problemen hebben met je webcopy of je wil je teksten laten schrijven of nakijken door een copywriter die deze en vele andere finesses helemaal onder de knie heeft, dan weet je mij te vinden  

 Heb je zelf nog tips? Deel ze zeker in de comments.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest