22 mrt 2021

Webteksten schrijven: easy met dit stappenplan!

Webteksten schrijven stappenplan

De kogel is door de kerk, het is beslist: er komt een nieuwe website! Je hebt een designer gekozen die het grafische en technische aspect voor jou onder handen neemt. En nu komt van hem de vraag: wie gaat die webteksten schrijven?

Euhmm ja, nu nog een copywriter gaan zoeken ook? Heel je budget gaat al naar die websitebouwer. En eigenlijk kan er niemand beter over jouw zaak praten dan jij zelf. Toch? Ja, je gaat zelf de teksten voor je website schrijven. Maar hoe begin je daaraan? Gewoon aan je laptop gaan zitten en hopen op dat Heilige Graal der Inspiratie voor jou verschijnt?

Haha, veel succes!

Ik ben het helemaal met je eens dat je zelf perfect in staat bent om je eigen webcopy te schrijven. En met dit stappenplan bespaart het je ook heel wat hoofdpijn en geld. Je zou direct goesting hebben om eraan te beginnen, niet? Laten we dat dan ook doen.

Focus op de basis

Wil je zelf de teksten voor je website schrijven, dan kan je er niet zomaar in vliegen. Dat doe ik als ervaren copywriter ook nooit. Ik begin mijn webcopy projecten altijd met een uitgebreide kennismaking met mijn klant en haar bedrijf. Hoe je dat dan zelf toepast? Simpel: leer je bedrijf én je klant goed kennen.

  • Focus op je ideale klant: het klinkt logisch, maar toch vergeten zoveel ondernemers het nog. Zorg dat je bij elke tekst weet wie je wil bereiken, wie je tekst zal lezen.
  • Bepaal je doel: zomaar at random een tekst beginnen te schrijven, haalt niet veel uit. Weet wat je wil bereiken met die tekst. Wat moet die ideale klant doen na het lezen van de tekst? Wat wil je bereiken voor die ideale klant? Stel het doel van je tekst scherp en je zal dat bereiken. Schiet met losse flodders in het wilde weg en je zal niets raken.
  • Kies een design waarmee je je doel bereikt en die de customer journey ondersteunt: je website moet er niet gewoon “mooi” uitzien. Het design van je website moet jouw doel ondersteunen en het gemakkelijk maken voor je bezoekers om te vinden wat ze zoeken.

Denk aan de SEO

Je dacht toch niet dat je aan SEO ging ontsnappen zeker? Jazeker, je kan je niets aantrekken van die fing* SEO, maar weet dat de resultaten navenant zijn. Zoals mijn papa zegt: “voor niets komt de zon op.” Als je goed wil scoren in Google en gevonden wil worden door je ideale klant, dan zal je moeten inzetten op zoekmachineoptimalisatie.

Het goede nieuws is wel dat je met een basis aan SEO-technieken al een heel eind komt. Je hoeft er geen fulltime job van te maken. Tenzij je dat wil, natuurlijk.

  • SEO Technisch: is je website mobile friendly, m.a.w. is hij even gebruiksvriendelijk op mobiele apparaten als op desktop? Zit de structuur duidelijk in elkaar? Hoe snel laadt je website (aaaargh, die draaiende wieltjes en zandlopertjes!)? Vraag je designer om hierop te letten of doe het zelf. In deze blogpost leg ik je alles uit over SEO.
  • Zoekwoorden: bepaal het onderwerp van je tekst of webpagina en het kernwoord dat daarbij hoort. In de Google zoekresultaten of via tools als Ubersuggest vind je heel wat suggesties voor passende zoekwoorden.
  • Zoekwoorden in je content: het zoekwoord dat je gekozen hebt laat je op strategische plaatsen terugkeren in je tekst. Zet het in je meta-omschrijving, je titels, in de tekst zelf (du-uh) en als alt. text bij je afbeeldingen.

Schrijf pagina per pagina

Het kan wat overweldigend zijn: we hebben een hele website en nu moeten we die gevuld krijgen. Hoe doe je dat op een manier die zowel voor jou (de schrijver) als voor je bezoeker (de lezer) aangenaam is? Simpel: stap voor stap. Oftewel: pagina voor pagina. Niemand heeft je te zeggen welke volgorde je moet aanhouden als je de teksten voor je website schrijft. Jij kiest helemaal zelf wat je eerst schrijft. Er zijn natuurlijk een paar pagina’s die essentieel zijn op zowat elke website. En ik zou geen goede copywriter zijn als ik voor elk van die pagina’s niet een paar tips had om het jou gemakkelijk te maken.

Om te beginnen, herhaal per pagina eerst de vorige stappen. Bepaal wie je lezer is en wat je wil bereiken op deze pagina. Kies je zoekwoorden uit en zet die in de meta-data.

website teksten schrijven homepage

Homepage, je voordeur

Val met de deur in huis. De homepage is waar je bezoekers laat kennismaken met jou om ze verder te begeleiden naar je salespagina, je productpagina of je contactpagina. Zorg dat meteen duidelijk is hoe jij je bezoeker kan helpen. Heb je meerdere diensten of doelgroepen, dan kan je op je homepage gaan voorsorteren. Geef met duidelijke, afgescheiden blokken aan wat je te bieden hebt en zet er een knop bij die je bezoeker naar de juiste pagina leidt. Opgelet: hou het simpel. Hoe minder blokken, hoe minder keuzestress, hoe beter.

All about the about page

De “over mij”-pagina is de tweede meest bezochte pagina op een website. En met reden: je lezer wil hier ontdekken wie jij bent en of er een match is. Deel hier jouw “why”, je missie en drive waarmee je doet wat je doet. En toon je lezer waarom ze voor jou moeten kiezen. Licht hier en daar een tipje van de sluier met een klein anekdote of een foto. Toon dat je een mens bent van vlees en bloed. Want mensen kopen van mensen.

Een sales page die verkoopt

Toon dat je een inzicht hebt in de issues waar je klant mee zit. En geef duidelijk aan hoe jouw dienst of product hun leven gemakkelijker of mooier maakt. Toon de transformatie die ze dankzij jouw product of dienst doormaken. Wees niet bang om in herhaling te vallen. Zet er ook een korte intro over jezelf op, zodat ze ook zonder eerst naar je about page te gaan weten wie hen iets wil verkopen. Zeker als je coaching, cursussen of andere 1-op-1-diensten aanbiedt. Mensen willen zien met wie ze mogelijks in zee gaan. Bovendien geef je best zoveel mogelijk informatie mee over wat je dienst of product inhoudt. Je hoeft niet geen schrik te hebben om te veel te delen. Zeg duidelijk waarom je aanbod wel iets is voor je lezer of waarom niet. Want het laatste wat je wil is klanten die achteraf niet tevreden zijn omdat dit niet was wat ze eigen nodig hadden. Geef de prijs mee en zet er duidelijk bij wat men kan verwachten voor die prijs.

Leads verzamelen op een landingspagina

Heb je een aantrekkelijke freebie, een e-book, gratis webinar of een andere download waarmee je e-mailadressen wil verzamelen? Dan kan je daarvoor een landingspagina maken waarnaar je rechtstreeks kan linken vanop je sociale mediakanalen. Dat is veel minder omslachtig dan als je ze eerst naar je website leidt. Op een landingspagina moet vooral niet te veel staan. Zeker voor een gratis download wil je concentreren op een aantrekkelijke, activerende titel en een korte alinea met een beetje uitleg. Een foto ter illustratie erbij en je hebt genoeg. Uiteraard mag je het invulformulier niet vergeten. Gaat het je alleen om het verzamelen van e-mailadressen? Dan is een voornaam en een e-mailadres genoeg. Invulvelden voor geboortedatum, woonplaats of de achternaam van hun moeder zijn alleen maar meer drempels om te klikken op die mooie grote download-knop.

Connecteren op je contactpagina

Hoogstwaarschijnlijk is een doel van je website dat je ideale klant contact met je opneemt of langskomt in je winkel/restaurant… M.a.w.: dat ze op je contactpagina terechtkomen en ook effectief contact opnemen (of je adres noteren). Zorg dat je contactpagina duidelijk is. Werken met een kalendersysteem zoals Calendly waarmee iemand zelf een afspraak kan vastleggen, is handig als je 10 e-mails wil vermijden om een passend moment te vinden. Verder kan je ook kiezen voor een formulier waarin je bezoekers rechtstreeks hun vraag stellen. Dat is alweer een stap minder dan wanneer je een e-mailadres opgeeft waarna je bezoeker nog zijn e-mailprogramma moet openen, het adres moet kopiëren en beginnen typen.

En nu: schrijven!

Als je deze stappen volgt, kan je beginnen je webteksten te schrijven. Je hebt een kapstok waaraan je jouw teksten kan ophangen en je hebt een structuur om mee te beginnen. Je hoeft dus niet van een blanco blad te starten. Doordat je op deze manier al bezig bent met je webcopy, zonder al effectief te schrijven, begint ook de inspiratie te stromen. Je zal merken dat je veel gemakkelijker een woord op papier krijgt dan als je from scratch met een leeg blad voor je neus wil beginnen schrijven. Het is alsof je een marathon wil gaan lopen terwijl je op je teenslippers aan de start staat, niet wetende waar je zelfs je rugnummer moet halen.

Schrijf met zelfvertrouwen en scoor online!

Wil je stap voor stap leren hoe je met dit plan aan de slag gaat en hoe je ook daarna een letter op papier krijgt? In Het Webcopy Project neem ik je mee om van nul je eigen webteksten te schrijven zoals een copywriter dat doet. Naast dit stappenplan ga je bovendien op zoek naar je eigen stem als ondernemer en bedrijf en krijg je frameworks mee die je ondersteunen wanneer je een tekst schrijft. Ontdek hier alles over Het Webcopy Project of zet je hieronder meteen op de wachtlijst en krijg als eerste bericht wanneer de cursus zijn deuren opent.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest